Voor- en nadelen van een laadpaal thuis

Een laadpaal thuis is voor iedereen met een elektrische auto ideaal. Maar een laadpaal thuis installeren is soms nog een forse klus. Wat zijn precies de uitdagingen als je een eigen laadpaal laat installeren? Daarover vertellen we je hier meer.

Voordelen

voordelen nadelen laadpaal thuis

Gemak van een persoonlijke laadpaal

Het grootste voordeel is natuurlijk het gemak van een eigen oplaadpunt aan huis. Je hebt niet meer te maken met een gebrek aan plek bij een laadpaalstation of met een defecte snellader. Door zelf een laadstation te installeren garandeer je jezelf van stroom voor je elektrische auto thuis.

Thuis opladen is goedkoper

Je auto thuis opladen is voordeliger dan bij een publiek laadstation. De eigenaar van een openbare laadpaal rekent een hoger tarief per kWh dan je eigen energieprovider. De eigenaar heeft immers een winstoogmerk, naast de kosten voor het beheer van het oplaadpunt. Met jouw eigen laadpaal heb je alleen te maken met het tarief van het energiebedrijf. Dit scheelt een hoop in kosten.

Slim laden met dynamisch energiecontract

Je kunt de kosten voor het verbruik nog verder omlaag brengen door middel van een dynamisch energiecontract. Als je je auto op kunt laden in daluren, betaal je minder dan bij piekuren. Bovendien hebben de nieuwe generaties aan laadpalen slimme technologie. Daarmee kun je bijvoorbeeld een laadpaal zo instellen dat deze alleen bij een laag energietarief in werking treedt. 

Hogere vastgoedwaarde

De aanleg van een laadpaal heeft een positieve invloed op de waarde van je huis. Het laadstation is namelijk een vast onderdeel van de woning. De woning krijgt een meerwaarde voor iedereen die van elektrisch rijden gebruikmaakt.

Nadelen

Hoge investering

Het grootste nadeel van een eigen laadpaal installeren is waarschijnlijk de hoge kosten waar je mee te maken krijgt. De aanschaf en installatie van de laadpaal op zich vraagt om een hoge investering, die op kan lopen tot € 3.000. Installatiebedrijven hanteren echter ieder hun eigen tarieven. Het loont daarom om offertes met elkaar te vergelijken.

Verbouwingen en graafwerkzaamheden

Bij een nieuw laadstation is het soms nodig extra verbouwingen uit te voeren. Er moeten bijvoorbeeld soms kabels worden aangelegd, waarvoor graafwerkzaamheden nodig zijn. Niet alleen zorgt dit voor hogere aanvankelijke kosten. Het betekent ook dat je huis tijdelijk toneel van werk in uitvoering gaat zijn.

Ruimte nodig

Een laadstation heeft ruimte nodig. Je moet op zijn minst een eigen oprit of garage hebben om een laadpaal te kunnen plaatsen. Het is niet toegestaan om jouw laadpaal aan de openbare weg te installeren. Een bijkomend probleem kan zijn dat de nieuwe laadpaal een negatieve impact heeft op het algemene uiterlijk van de woning. Niet iedereen vindt een nieuwerwetse laadpaal bij een monumentaal pand een mooi gezicht.

Aanpassen van de meterkast

Het opladen van een elektrische auto vergt veel stroom. Voor het gebruik van de laadpaal kan het daarom nodig zijn om de capaciteit van je meterkast te verbeteren. Door de meterkast te verzwaren zorg je ervoor dat je tijdens het opladen van de auto ook andere elektrische apparaten kunt blijven gebruiken.

Veel elektrische voertuigen ondersteunen 3-fase aansluitingen. Oudere meterkasten hebben echter 1-fase aansluitingen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van 3-fase stroom is een aanpassing van de meterkast nodig. Dit soort aanpassingen betekenen echter ook dat de installatiekosten hoger zullen uitvallen. 

Hogere energiekosten

Het gebruik van een laadpaal leidt uiteraard tot een hogere stroomrekening. Je bent ondanks de hogere rekening nog steeds goedkoper uit met een eigen laadpaal. Je hoeft nu immers minder gebruik te maken van dure publieke laadpalen of benzine, dat steeds meer in prijs toe blijft nemen. Ook kun je voor een deel voor een hogere energierekening compenseren met behulp van zonnepanelen.

Nadelen en voordelen van een eigen laadpaal aan huis

Veelgestelde vragen

Wat kost een laadpaal thuis?

Bij de installatie van een laadpaal moet je denken aan totale kosten van tussen de € 800 en € 3.000. Naast de laadpaal zelf betaal je ook voor eventuele werkzaamheden en extra's als Dynamic Load Balancing. Op onze informatiepagina over de kosten van een laadpaal kun je meer lezen over hoe de kosten zijn opgebouwd.

Kan ik ook zelf een laadpaal installeren?

Als je genoeg kennis van elektronica hebt en een handige klusser bent, kun je de laadpaal zelf installeren. Er is hiervoor in tegenstelling tot bijvoorbeeld de installatie van airco's of CV-ketels geen officiële certificering nodig.

Hoewel je op deze manier in principe veel geld kunt besparen, is het aan te raden om dit werk toch door een specialist te laten doen. Een goed installatiebedrijf garandeert de juiste plaatsing van jouw nieuwe laadpaal.

Is er subsidie voor een laadpaal thuis?

Er zijn op dit moment geen subsidies voor laadpalen voor particulieren beschikbaar. Wel zijn er subsidies voor handen voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto.

Kan ik een 3 fase laadpaal aansluiten op een 1 fase systeem?

Je kunt zonder problemen een 3 fase laadpaal aansluiten op een meterkast die alleen een 1 fase systeem ondersteunt. Wel zal het opladen een stuk langzamer gaan dan met een 3 fase aansluitschema.

Vraag gratis offertes aan

Overweeg je een eigen laadpaal te installeren? Je bent voordeliger uit als je uit verschillende offertes van lokale bedrijven kunt kiezen. Met Offertevergelijker krijg je gratis en vrijblijvend tot vier offertes toegestuurd. Zo vind je altijd de goedkoopste optie in jouw buurt.

Geef mij gratis offertes